Kanał Bydgoski
Informacje o obiekcie:
- Nazwa obiektu:
- Kanał Bydgoski
- Miejscowość:
- Bydgoszcz 86-010
- Województwo:
- kujawsko-pomorskie
- Współrzędne GPS:
- 53.131788 / 17.96938399999999
- Szlak:
- Brda
- Typ:
- Atrakcje
Opis obiektu:
Kanał Bydgoski jest sztuczną drogą wodną łączącą Wisłę z Odrą, jednak w jego urodzie nie ma nic sztucznego. W 20-leciu międzywojennym uważany był nawet za najpiękniejszą wodną drogę II Rzeczypospolitej. Rozpoczyna się w Bydgoszczy, gdzie znajduje się również Muzeum Kanału Bydgoskiego, a kończy w Nakle nad Notecią. Trasa Kanału wiedzie Doliną Kanału Bydgoskiego, którą otaczają z każdej strony głównie malownicze łąki porośnięte wierzbami, topolami i olszami. Ten mikroregion to idealne miejsce dla ptaków, oczywiście głównie wodnych, jak czapla siwa i żuraw. Tworzy on ptasią ostoję o randze europejskiej. W obrębie doliny utworzono 5 rezerwatów przyrody.
Kanał Bydgoski zbudowany został w latach 1772-1775 i mimo sędziwego wieku jest czynny do dzisiaj, co czyni go najstarszym czynnym śródlądowym kanałem wodny w Polsce. W całości jest zabytkiem. Celem jego budowy były zyski z eksportu towarów na zachód Europy, osłabienie monopolu Gdańska oraz dzięki ułatwieniu komunikacji eksploatacja lasów, do których do tej pory był utrudniony dostęp.
Długość Kanału Bydgoskiego to prawie 25 km. Jest on częścią międzynarodowej drogi wodnej łączącej Antwerpię w Belgii (wybrzeże Atlantyku) z Kłajpedą na Litwie (wybrzeże Bałtyku). Na odcinku 14,5 km pokrywa się z rzeką Brdą tworzącą szlak kajakowy. Kanał Bydgoski na całej swej długości posiada 6 śluz. Pływać po nim można od kwietnia do listopada.
Pomimo tego, że Kanał jest wyjątkowym zabytkiem techniki, przy jego tworzeniu nie uniknięto błędów. Właścicielom barek, kupcom i przewozowym szczególnie dała się we znaki Śluza Trapezowa, którą stworzono w latach 1882-1884. Nazwaną ją nawet „Bydgoską Scyllą i Charybdą” od imion potworów z mitologii greckiej niszczących statki i pożerających żeglarzy. Na Śluzie Trapezowej często dochodziło do wypadków, ponieważ statki musiały przepływać przez szeroki i bardzo szybki w tym miejscu nurt Brdy Górnej, z powodu którego zdolność manewrowania była niewielka. Pływały tam statki z własnym napędem oraz barki holowane za pomocą ludzi lub koni, a także tratwy. Wszystkie one miały bardzo utrudnioną możliwość żeglugi. Dodatkowo kłopotliwe było wpływanie do komory śluzowej tyłem, a związane jest z tym odwrócenie wcześniej barki.
Nie będziecie mieli problemu ze zorganizowaniem sobie rejsu po Kanale Bydgoskim. W ofercie są rejsy tramwajem wodny, zabytkowym holownikiem, dawnym rzecznym statkiem wiosłowym…